Slik blir du kvitt søtsuget
BordetMat

Slik blir du kvitt søtsuget

Er du en av de som sliter med mye søtsug? Tyr du ofte til noe søtt på kveldene? Du er helt klart ikke alene om det! Det er mange ting som kan føre til søtsug, annet enn at man spiser sukker. Sukker er ikke godt for helsen og kan bidra blant annet til lite energi, uren hud, oppblåst mage og humørsvingninger. Her er noen enkle tips til hvordan du kan bli kvitt søtsuget.

Les også: Sandras Supermat favoritter

3 råd mot søtsug

  1. Bli bevisst på forskjellen mellom sug og sult – for selv om suget melder seg er det ikke sikkert man er sulten.
  2. Lag rutiner på hvordan du skal håndtere søtsuget.
  3. Bli mer bevisst på hva du spiser.
    • Å spise mindre porsjoner og oftere bidrar til et stabilt blodsukker.
Bli kvitt søtsuget

Foto: Karine Strand Andersen / Kilner frokostsett fra Kitchn

Dette bør du gjøre

  1. Hold godteriskålen ute av syne. Gjem den gjerne bort i ukedager.
  2. Kutt gradvis ned på sukkerinntaket og raffinerte karbohydrater.
  3. Spis mer fett og protein = metthetsfølelse + dempende søtsug.
  4. Ta brus eller annen sukkerholdig drikke ut av kjøleskapet i ukedagene. Da unngår du fristelsen av en kald brus.
  5. Erstatt sukkerholdig drikke med sukkerfrie alternativer. Bris, Boble eller andre friske alternativer smaker ofte godt når søtsuget melder seg.

Les også: Rydd deg lykkelig med Konmari metoden

Begrens inntak av matvarer som trigger søtsuget

  1. Kaffe, fruktjuice og alkohol.
  2. Sukker og raske karbohydrater

Spis smart snacks/mat som demper søtsuget

  1. En neve med nøtter og en liten rute med mørk sjokolade stabiliserer blodsukkeret.
  2. Ferdig oppskåret frisk frukt eller grønnsaker er gull når suget melder seg!
  3. Råkakao (kan tilsettes i smoothies, kaffe, hjemmelaget kakao o.l)
  4. En søt krydderte i skapet med litt melk/mandelmelk kan gjøre susen!
  5. Proteinrike matvarer demper søtsug; For eksempel cottage cheese, kesam eller egg.

Skrevet av: Sandra Nathalie Johansen

Kilder: 

x