Få drømmesøvnen tilbake
HjemmeHverdanLivsstilPleie

Slik får du drømmesøvnen tilbake

I en hektisk hverdag er det vanskelig å få tiden til å strekke til. I tillegg til at man har mye å tenke på og mange oppgaver som skal gjøres før helgen kommer.

Da er det ekstra viktig med en god natt søvn. Uten søvn og hvile dempes både humør og energinivå. Å ikke få nok søvn kan ha mange konsekvenser som sykdommer og dårligere immunforsvar. I tillegg er det vanskeligere å konsentrere seg på skole og jobb. Men fortvil ikke, det finnes mange gode tips og råd.

Få drømmesøvnen tilbake

Disse tipsene kan hjelpe deg til å få drømmesøvnen tilbake igjen:

  • Ikke bruk mobil eller andre skjermer rett før du skal legge deg. Det blå lyset fra disse kan ødelegge søvnen. Legg fra deg mobil og nettbrett helst en time før du legger deg. Les heller en bok eller et magasin.
  • Drikk en kopp te før du legger deg. En kopp med varm drikke uten koffein kan virke beroligende på kroppen. Et godt tips er kamillete.
  • Ikke ha det for varmt på soverommet. 16-18 grader er fint.
  • Ikke vær sulten når du legger deg. Spis heller ikke et tungt og stort måltid rett før.
  • Om det er for mye lys i rommet, bruk en sovemaske.
  • Hvis det er for mye støy eller du bor i nærheten av trafikk, finn gode øreplugger på apoteket.
  • Ikke tren hardt rett før du skal legge deg. Gå heller en rolig tur.

Pust inn, pust ut

Om ingen av disse tipsene hjelper kan det også være verdt forsøket å prøve en pusteteknikk som skal hjelpe deg å sovne på 60 sekunder. Denne metoden heter 4-7-8 og utføres ved hjelp av seks trinn:

  1. Begynn med å plassere tungespissen opp mot ganen, rett bak fortennene. Hold den der gjennom hele øvelsen.
  2. Pust kraftig ut gjennom munnen, så du framprovoserer en hvesende lyd.
  3. Lukk munnen og pust langsomt inn gjennom nesen, mens du teller til fire.
  4. Hold pusten mens du teller til syv.
  5. Pust kraftig ut gjennom munnen nok en gang, også nå med hvesende lyd. Denne gangen teller du til åtte inni deg før du slutter å ekshalere.
  6. Pust inn på nytt og gjenta prosedyren tre ganger, til du har pustet inn og ut totalt fire ganger.

 

Beurer Aromaolje sov godt, kr. 99,- hos Enklere Liv

Beurer Aromaolje sov godt, kr. 99,- hos Enklere Liv

Treets Herbal Sleep Pillow Stress Relief, kr. 149,- hos Enklere Liv

Treets Herbal Sleep Pillow Stress Relief, kr. 149,- hos Enklere Liv

Enklere liv har også flere andre produkter som kan hjelpe deg til å sove bedre. Presangen, Kremmerhuset og Søstrene Grene har også masse god te som kan virke beroligende før leggetid.

Sov godt!


Skrevet av: Anneli Charlott Ellingsen
Kilder: www.kk.no, www.utdanningsnytt.no, www.viivilla.no

LagreLagre

LagreLagre

x