Funky Frozen Yoghurt
MatPleie

Smoothie – for enhver anledning

En smoothie kan være så mye mer enn bare en drikke. Det kan være en næringsrik frokost, ett mettende mellommålltid eller en sunn og frisk avslutning på dagen. Man kan tilpasse og lage en smoothie eksakt til sine behov, om det er for eksempel til restitusjon etter trening, studier eller helsemessige behov.

Mengder av varianter

Det finnes uendelige varianter og kombinasjoner av smoothier og en av de største fordelene ved smoothies er at du kan lage dem akkurat slik du selv ønsker. Smoothies er en fin måte å få i deg 5-om-dagen, alt i en smakfull, supersunn og forfriskende drikke! Ett par meget populær varianter er smoothie bowls, smoothie popsicles eller bare en god «gammeldags» smoothie der får man et rikelig og godt mellommåltid.

Etter behov

For eksempel kan du lage frokostsmoothie, pre-workout-smoothie,  etter trening/ restitusjonssmoothie, mellommåltidsdrikk og mye mer. Du kan selv velge hvilke ulike frukter/bær og juicer du vil bruke, og du kan også justere næringsinnholdet som du selv vil.

Hvis du ønsker en proteinrik smoothie så bruker du mer av proteinrike ingredienser som for eksempel yogurt, melk/soyamelk og/eller proteinpulver. Hvis du vil ha en smoothie som du kan kaste i deg på farten til trening, så kan du bytte ut noe av yoghurten/melken med for eksempel juice slik at du får i deg flere karbohydrater som blir raskt tatt opp i blodet og som kan gi et lite energikick. Ønsker du en smoothie som øker fettinntaket ditt i kostholdet kan du tilsette noen teskjeer kokosolje, chiafrø eller hakkede nøtter.

Fordeler og næringsinnhold

Det som er fint med smoothies er det at du kan gjøre de så utrolig næringrike, dersom du benytter deg av de riktige ingrediensene. De topp 7 ingrediensene som vi tilsetter våre smoothier er chiafrø, goji bær, Spirulina, kokosolje, acai, ingefær og chili. Under er det listet bare noen få av de fordelene som disse næringsrike ingrediensene tilføyer kroppen din.

  • Chiafrø – Forebygger karsykdommer, stabiliserer blodsukkeret, styrker skjelettet, bedrer fordøyelsen, hjelper bygging av muskler, tilfører huden sunne fettsyrer.
  • Goji bær –  Perfekt for restitusjon etter trening, forbedre immunforsvaret, anti-aldrende egenskaper.
  • Spirulina – Bra for blodsukkeret, gir deg energi og overskudd, bedrer immunforsvaret, hjelper mot tretthet og utmattelse og det er bra for stoffskiftet.
  • Acai – Dobbelt så mye antioksidanter som blåbær, vitaminer.
  • Ingefær – Hjelper mot reisesyke, kvalme, giktsmerter, forkjølelse, influensa og morgenkvalme.
  • Chili – Antioksidanter og det hjelper til med å forhindre hjerte- og karsykdommer.
  • Kokosolje – Øker forbrenningen og virker slankende uten å øke kolestrolet.

Sunt, frisk og søtt

Selv om smoothie er en veldig fin kilde i å få i seg næring og «5 om dagen», så kan det også være en sunnere variant av en dessert og «sunnere kosemat» og det er et perfekt alternativ til å bli kvitt det snikende «søtsuget» som vi alle kjenner for godt i løpet av hverdagen.

Frukt i seg selv inneholder jo naturlig fruktsukker, men frukt i seg selv bidrar jo også med masse forskjellige fibere, vitaminer og mineraler. Man kan for eksempel lage smoothie og helle det i ispinneformer og sette de i fryseren, og voíla så har du en sunnere og næringsrik dessert til barna i huset.

Oppskrifter

Før og etter trening:

Disse smoothiene er veldig fine både før og etter trening, de inneholder chiafrø, proteinpulver og gojibær.

Acai Strawberry Sensation m/chia frø og gojibær

  • Eple/pasjonsjuice
  • Jordbær
  • Acai
  • Kokosflak
  • Granola
  • Chia frø
  • Gojibær

Protein warrior

  • Soyamelk
  • Jordbær
  • Banan
  • Blåbær
  • Granola
  • Proteinpulver
  • Frozen Yogurt

Influensa/forkjølelse

Disse smoothiene ville jeg anbefalt til noen som har litt mangel på energi og trenger en boost eller til noen som ikke føler seg helt på topp. Dette er grunnet hvetegresset og ingefæren, for de begge har sine fordeler iforhold til immunforsvaret.

Funky booster

  • Guava Juice
  • Acai
  • Granola
  • Hvetegress
  • Ingefær

Acai Gingerbomb

  • Eple/pasjonsjuice
  • Acai
  • Blåbær
  • Ingerfær
  • Granola

Studier

Disse smoothiene ville jeg ha anbefalt til for eksempel studenter for eksempel fordi forskning sier at spriulina forbedrer hukommelse og akademisk prestasjon, og acai viser en positiv effekt på kognitiv funksjon.

Go green smoothie

Go Green

  • Eple/pasjonsjuice
  • Mango
  • Banan
  • Lime
  • Spirulina
  • Frozen yogurt

Acai Mango Fusion m/spirulina

  • Eple/pasjonsjuice
  • Acai
  • Mango
  • Spirulina

Hvor finner man ingrediensene?

Hos oss på Funky Frozen Yogurt kan man få kjøpt alle disse ingrediensene slik at man også kan lage smoothiene hjemme. Bare kom innom og spør oss om tips og triks dersom du skulle ha noen spørsmål.


Skrevet av: Melissa hos Funky Frozen Yoghurt

x