Mat

Trendy Smoothies

Vi kjenner Smoothie som en kald og tykkere drikke som er laget av juice, frukt og bær. Alt moses sammen i en blender og kan være en erstatning for et måltid eller et super mellommåltid. Det er en veldig bra måte å få i seg alt det kroppen din trenger, så lenge ingrediensene er riktige.

Smoothier lages i uendelige varianter, men de fleste har den samme grunnoppskriften. Juice, melk, soya eller yogurt. Så kan man begynne å eksperimentere. Vi anbefaler å velge 2, 3 typer frukt/bær (fersk eller fryst) og legge til eks frø, nøtter, kokosolje og proteinpulver.

Noen eksempler er:

Chiafrø, Dette frøet inneholder rikelig med omega-3, løselig og uløselig fiber, protein, og masse vitaminer, mineraler og antioksidanter. Chiafrø absorberer opptil 12 ganger sin egen vekt når de legges til bløt i væske, så dvs at en smoothie som inneholder chiafrø vil mette lenger.

Gojibær hjelper mot høyt blodtrykk, svimmelhet, impotens, dårlig syn, trøtthet og dårlig appetitt. Og ikke minst, inneholder gojibær 18 forskjellige aminosyrer bærene som gjør den til en god proteinkilde.

Spirulina er rett og slett er alger (pulver) som er utrolig høyt i protein og en god kilde til antioksidanter, B-vitaminer og andre næringsstoffer. Det består i stor grad av protein og essensielle aminosyrer, og anbefales vanligvis til vegetarianere på grunn av dets høye naturlige jerninnhold.

Kokosolje har en høy næringsverdi og inneholder både vitaminer og mineraler, i tillegg til antioksidanter og fettsyrer. Det allsidige kokosfettet kan brukes til alt fra å styrke immunforsvaret, beskytte lever og et perfekt tilskudd siden det inneholder mettede fettsyrer.

Acai eller acai palmen dyrkes i regnskogene i Amazonas, og er en av det sunneste bæret du kan få tak i. Det blir kalt «superbæret» fordi  det er så mye sunne næringsstoffer som omgea 3 fett, proteiner, kostfiber, mineraler og vitaminer. Det sies at det forebygger hjertesykdommer, hjelper på vektnedgang, bra for hud, hår og negler, fordøyelse, styrker immunforsvaret, anti-aldringseffekter og reduserer kolesterolinnholdet i blodet.

 

Her har du 3 smoothieoppskrifter som vi elsker!

Go Green!
Pasjonsfrukt- og eplejuice
lime
Banan, mango
Spirulina
Chiafrø
Yogurt (uten smak eller vanilje)
(kan legges til Ingefær om man vil forebygge influensa)

Acai Strawberry Sensation
Pajonsfrukt- og eplejuice
Acai (Fryst pure)
Jordbær
Kokos
Granola
Gojibær

Protein Warrior
Soyamelk
Banan
Blåbær
Jordbær
Proteinpulver med vaniljesmak
Kokosolje
Yogurt (uten smak eller vanilje)

Kilder:
https://wellnessmama.com/
www.Life.no
naturalis.no

Skrevet av: Emilie, Funky Frozen.

x